Tijdbesparend of tijdrovend?

Vaak wordt mij gevraagd: kost dit niet heel veel tijd: jouw manier van kinderen leren klokkijken?

Ja: in het begin kost “Klokkijken met de hardloper” meer tijd dan je normaal aan klokkijken zou besteden. De eerste paar weken werk ik er op mijn school voor speciaal onderwijs bijna elke dag aan in een korte activiteit van ongeveer 10 minuten. Uren weggooien in de prullenbak, met zijn allen in de hardloperhouding gaan staan, kijken naar de echte lopende klok in de klas, een liedje zingen, een werkblad maken. Maar dan begint het te stromen. Sommige kinderen snappen opeens van alles achter elkaar. En steeds meer van hen hebben genoeg aan: één korte instructie en één keer zelfstandig werken per week.

De vraag is eigenlijk meer: wat wil ik bereiken met mijn lessen? Wil ik dat alle kinderen klokkijken oefenen in beperkte tijd en dat een behoorlijk aantal van hen het niet leert? Of wil ik heel grondig te werk gaan en leren bijna alle kinderen klokkijken?

Wat mij betreft is Klokkijken met de hardloper: goed bestede tijd waarmee een kind later zelfstandig op tijd kan komen!

Interessant artikel?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Pinterest

Laat een commentaar achter

© 2023 Marie-Louise Vroemen & Natalie Kuypers

Geoptimaliseerd door Bureau Braam