Dit jaar heb ik een groep van 13 zml leerlingen van 6 en 7 jaar.
Het schooljaar is een paar dagen oud en we gaan iets nieuws leren: klokkijken! Eerst maar eens op zoek naar de grote wijzer op gewone klokken maar ook op hele vreemde exemplaren. Wat een ontdekking: je kunt ‘m altijd vinden! Dan leren we hoe een heel uur eruitziet. We gaan aan de slag met de instructieklok en met werkbladen. Voor 8 van de 13 kinderen is het binnen de kortste keren gesneden koek. We nemen de klok in 4 kleuren erbij en plakken een hardloper en een prullenbak in het goede vak. We gooien heel veel uren in de echte prullenbak en staan met zijn allen in de hardloperhouding. Terwijl een aantal kinderen rustig verder oefent en onder begeleiding de uren stempelt, gaan er 8 aan “5 over” beginnen.
”Juf!” roept Mark ’s morgens voor de les, “Mag ik nog één klokwerkblad maken nu?” Dat mag. Hij vindt het heerlijk: dit kan hij echt helemaal zelf.