Het is maandag middag. De lichtjes in de kerstboom branden, maar gezellig wil het niet worden. De tweede lockdown is afgekondigd en ik maak pakketjes voor mijn leerlingen. Leesboekjes, rekenwerkboek en natuurlijk een stapeltje klokwerkbladen.
Thuisgekomen neem ik twee filmpjes op om naar de ouders te sturen. In het eerste nodig ik de jongste kinderen uit om de klokken bij mij thuis te bekijken. En wat doe je als je thuis geen letter- en cijferstempels hebt? Vraag papa of mama om de cijfers op te schrijven en knip ze uit. Die kun je dan op je werkblad plakken.
Filmpje twee is voor de kinderen die met “10 over” bezig zijn. Ik gooi een uur in mijn prullenbak en tel de streepjes op de klok: 6,7,8,9,10! In gedachte hoor ik de kinderen meetellen. Maar werkt het ook zo?
Jazeker! Een moeder mailt enthousiast: “Lotte zet je filmpje af en toe stil. Ze wil eerst zelf zeggen hoe laat het is!”